Week 40; Het leven als een student

3 oktober 2016 - Tokyo, Japan

De routine heeft zichzelf gecreëerd en langzaam beginnen de dagen op elkaar te lijken. Nooit zo als in Nederland, waar je elke stoeptegel en stoplicht herkent, maar niet langer zo nieuw en overweldigend dat je naar elke stoplicht en stoeptegelwil staren. Zo zijn er bijna elke dag lessen, huiswerk, volle treinen en de maaltijden geserveerd in de cafetaria. Zondag, omdat we dan de cafetaria dicht is, gingen we Potlucken. Een term waar ik in Nederland nog niet mee bekend was. Het betekent dat we samen koken en eten. Mijn groepje maakte een Thaise curry. Ik ken de curry van de Nederlandse Knorr gerechten en was dus erg enthousiast over dit idee. Wist ik veel dat in Nederland ze de pepers eruit laten die bij een echte Thaise curry horen (de tranen liepen over mijn wangen). Anderen brachten stapels met kitkat, allemaal een andere smaak. Er was gebraden noedels in een zoet sausje, omeletten, nikuman (een soort bapao), ramen en nog veel meer. We aten en dronken en lachten en gingen daarna terug naar onze kamers. Het voelde alsof ik weer terug was in mijn studentenhuis, alleen nu niet met twee anderen maar met tientallen anderen.

Ik heb deze week ook voor het eerst een Izakaya uitgeprobeerd. Izakaya is een naam voor een soort pub. Je gaat er heen met vrienden, krijgt een tafeltje aan geboden en begint met bestellen. Het idee is natuurlijk dat je veel moet drinken en hapjes die het drinken benadrukt, eet. Ik ging er echter met mijn vrienden heen om ons eens lekker vol te wreten. Ons eerste drankje was echter wel alcoholisch, namelijk sake. Want als je in Japan bent moet je sake wel een keer hebben geproefd. Ik ging voor een aardbei versie, die ontzettend zoet was dat je vergat dat er alcohol in zat. We aten kip op stokjes, cabbage met een sausje, een of ander aardappelmoes ding met een rauw ei erop en nog veel meer.

1. Annatjie:
    19 oktober 2016
    Potluck klink vir my baie gesellig. Hoop julle kan meerdere Sondae uitsien daarna. Wonderlik dat studente oor die wêreld so heerlik saam kan kuier met lekker kossies daarby. Ek sou ook die rou eier laat verbygaan het ;-) Baie baie liefdetjies xxx
  2. Ietje:
    20 oktober 2016
    Klinkt gezellig, die potluck!